برگزیده ها
قابل توجه سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت و تشکل های صنفی

روسای محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها
رئیس محترم اتاق اصناف ایران
موضوع: فعالیت بازاریابی شبکه ای
سلام علیکم

با عنایت به سوالات مطروحه درخصوص نحوه فعالیت و چگونگی نظارت بر فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای به منظور آگاهی  هرچه بیشتر سازمانهای صنعت، معدن وتجارت و تشکل های صنفی موارد زیر اعلام می دارد:
1-  با عنایت به اینکه دایره شمول ماده  (2) قانون نظام صنفی  قابل تسری بر فعالیت بازاریابی شبکه ای بوده و نظر به اینکه عمده فعالیت  شرکت های مذکور  از جمله ثبت سفارش محصول، خرید کالا و... در فضای مجازی صورت می پذیرد  لذا ضرورت ساماندهی و نظارت قانونمند بر فعالیت بازاریابی شبکه ای  ایجاب  می نماید نحوه صدور و تمدید پروانه کسب و نظارت بر فعالیت مذکور به موجب آیین نامه اجرایی تبصره ماده (87) قانون نظام صنفی صورت گیرد. علیهذا برای آشنایی بیشتر سازمان های صنعت، معدن وتجارت و تشکل های صنفی  با موضوع فوق  جدول تمایز بین فعالیت بازاریابی شبکه ای و شرکت های  هرمی غیرقانونی پیوست می باشد.
2- براساس بند (ب) ماده (1)آیین نامه مذکور، بازاریابی شبکه ای یک نوع روش فروش است که شرکت های دارای پروانه کسب از طریق وب سایت خود و با بکارگیری بازاریابان محصولات تولیدی خود و یا دیگران را مستقیماً به مصرف کننده نهایی در تمامی نقاط کشور با حذف واسطه ها عرضه می نمایند.
3- برابر بند (ج) ماده (1) آیین نامه، هر بازاریاب علاوه بر فروش مستقیم محصولات می تواند با  حمایت و آموزش بازاریابان زیر مجموعه خود، سازمان فروش تشکیل نماید. بدیهی است تشکیل سازمان فروش مستلزم برگـزاری جلسات و آموزش تحت نظارت شرکت به طریق مقتضـی از جمله بصورت مجـازی می باشد. لذا برابر ماده (10)آیین نامه به منظور جلوگیری از تشکیل جلسات در اماکن عمومی اخذ مجوز برای راه اندازی دفاتر و شعب براساس بخشنامه شماره 60/155422 مورخ 94/07/14 از این مرکز  الزامی می باشد.
4-  شرکت های بازاریابی شبکه ای برای آموزش  های گروهی  حتی در شهرستان های فاقد شعب می توانند مطابق بخشنامه شماره 60/152790 مورخ 94/07/12 از این مرکز مجوز برگزاری همایش در سطح کشور را  اخذ نمایند.
5- برابر مفاد ماده (12) آیین نامه و تبصره آن، برای فروش مستقیم محصول توسط بازاریابان صرفاً داشتن کد واحد بازاریابی شبکه ای از سامانه اصناف کافی بوده ،  بنابراین اخذ سایر مجوزها از سازمان های صنعت، معدن و تجارت و تشکل های صنفی موضوعیتی ندارد.
6- برابر ماده (15) آیین نامه، به منظور نظارت متمرکز بر فعالیت شرکت ها از حیث رعایت مقررات آیین-نامه، حسب مورد کمیته ای مرکب از نمایندگان مرکز اصناف و بازرگانان، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارتخانه های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروهای انتظامی و اتاق اصناف ایران و اتحادیه  مربوط در این مرکز تشکیل می گردد. لذا سازمان های صنعت، معدن و تجارت  و ادارات تابعه به عنوان بازوی نظارتی دبیرخانه کمیته مذکور مکلفند، درصورت مشاهده هرگونه تخلف مطابق مفاد آیین نامه توسط دفاتر و شعب شرکت ها مراتب را جهت تصمیم گیری به دبیرخانه  منعکس نمایند. و در صورت مواجه با فعالیت شعب فاقد مجوز فعالیت  راسا ًاز طریق نیروی انتظامی شهرستان از فعالیت آنها جلوگیری و مراتب را به این دبیرخانه منعکس نمایند.
7- برابر تبصره ماده (9) آیین نامه، شرکت ها نشانی انبار و مدارک مربوط به محصولات خود را براساس بخشنامه شماره 60/135218 مورخ 94/06/17 به این مرکز ارسال می نمایند. طبعاً نحوه نظارت بر عرضه کالا و خدمات توسط این شرکت ها در چارچوب مقررات و سیاست های ابلاغی وزارت متبوع خواهد بود. درضمن تحویل کالای ثبت سفارش شده در محل انبار و یا شعب شرکت بلامانع خواهد بود.
8- حق انصراف از خرید محصولات این شرکت ها ، به ترتیب  ماده (37) قانون تجارت الکترونیکی هفت روز کاری و در صورت فسخ قرارداد بازاریاب، باز پس گیری محصولات توسط شرکت ها مطابق بند (ط) ماده (9) آیین نامه می باشد.
9-کلیه مقررات،اطلاعات و بخشنامه های صادره در ارتباط با فعالیت این شرکت ها از قبیل مجوز فعالیت شعب، فهرست محصولات و ... ضمن اطلاع رسانی درپایگاه اینترنتی به نشانی networkmarketing.mimt.gov.ir به صورت کتبی نیز حسب مورد به سازمان ها صنعت، معدن وتجارت منعکس می گردد. علاوه بر آن برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با شماره تماس 02188902179 با کارشناسان مربوط تماس حاصل نمایید.
خواهشمند است دستور فرمایید، مراتب به کلیه ادارات و سازمان های صنفی شهرستان ها ی تابعه منعکس گردد.
برخی  از وجوه تمایز فعالیت بازاریابی شبکه ای با دسیسه های هرمی

دسیسه های هرمی

فعالیت بازاریابی شبکه ای

بدون مجوز

دارای پروانه کسب
ماده (7) آیین­نامه اجرایی تبصره ماده (87) ق.ن.ص

بدون نظارت

تحت نظارت کمیته موضوع ماده (15) آیین نامه

عدم پرداخت مالیات

پرداخت مالیات
بند( 5) ماده (7) آیین­نامه

پرداخت کمیسیون خارج از سیستم بانکی کشور

پرداخت کمیسیون از طریق سیستم بانکی
بند (ی) ماده (9) آیین­نامه

نامعلوم بودن منبع تامین کالا

مشخص بودن منابع تامین کالاها
بند (6 ) ماده (7 ) آیین­نامه

خروج ارز (لطمات به اقتصاد کشور)

گردش مالی در سیستم بانکی کشور (ایجاد اشتغال، رونق تولید داخلی)
بند ( ی) ماده (9) آیین­نامه

طرح سوددهی غیر قانونی

طرح سوددهی قانونی
بند( 2)  ماده (7) آیین­نامه

نامحدود بودن پرداخت کمیسیون

تحدید سطوح پرداخت کمیسیون و پاداش
بند ( هـ ) ماده (8 ) آیین­نامه

حق عضویت اجباری

عدم اجبار خرید و سرمایه گذاری برای ورود
بند های(ج) و (د) ماده (9) آیین­نامه

عدم وجود کالا یا صوری بودن وجود آن

فروش کالاهای پر مصرف
بند (ب) ماده (9) آیین­نامه

گرانتر بودن کالا

قیمت برابر ضوابط
بند (ب) ماده (9) آیین­نامه

پرداخت کمیسیون صرف داشتن جایگاه

پرداخت کمیسیون براساس فروش محصولات نه عضو گیری
بند( ز) ماده (9) آیین­نامه






بخشنامه های مهم

ضوابط لازم جهت قرارگرفتن کالا در سبد فروش

 

فرآیند صدور مجوز برگزاری همایش

 

اخذ مجوز شعب و نمایندگی

سامانه استعلام پیامکی این امکان را دارد که با وارد نمودن اسم شرکت (به صورت فارسی یا انگلیسی) و ارسال پیامک به شماره 30006082 پاسخ استعلام را بلافاصله به تلفن همراه شما ارسال نماید











شماره های واحد بازرسی و نظارت بر بازاریابی شبکه ای جهت ارائه هر گونه نارضایتی و استعلام از وضعیت شرکت ها ، به قرار زیر میباشد









02126421196 - 02126421289









دریافت نظرات ، انتقادات و پیشنهادات از طریق پست الکترونیک:







 networkmarketing@mimt.gov.ir







شماره تماس دبیرخانه کمیته نظارت
مرکز اصناف و بازرگانان ایران
02188897851

02188897852

02188902179

صفحه اصلی  |  قوانین و مقررات  |  لینکهای مرتبط  |  تماس با ما  |  شرکتهای داری مجوز
کلیه حقوق سایت متعلق به مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران می باشد. استفاده از مطالب بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.
designed