برگزیده ها
انطباق فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای با مقررات قانون نظام صنفی

مدیران محترم شرکت های بازاریابی شبکه ای
موضوع: انطباق فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای با  مقررات قانون نظام صنفی


 مطابق با بخشنامه شماره 60/183901 مورخ 1394/08/25 دبیرخانه کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای نظر به شمولیت قانون نظام صنفی بر فعالیت شرکت های  بازاریابی شبکه ای و بنا به ضرورت انطباق نحوه فعالیت شرکت های مذکور با مقررات قانون موصوف و مفاد آیین نامه تبصره ماده(87) آن، ضمن ارسال  آیین نامه اجرایی مارالذکر موارد زیر مورد تاکید می باشد:
1- کلیه شرکت ها می بایست در اسرع وقت مطابق ماده(7) آیین نامه، نسبت  به دریافت پروانه کسب اقدام نمایند. شرکت های مذکور، درصورت تغییر محل دفتر مرکزی و یا برکناری دارنده پروانه کسب به موجب تبصره(5) ماده(12) قانون نظام صنفی ابتدا برای مکان و یا فرد معرفی شده جدید مطابق مقررات پروانه کسب جدید دریافت نمایند.
2- برابر بند(و) ماده(1) آیین نامه، صرفاً توزیع محصولات پر مصرف مطابق بند فوق الذکر در سبد فروش شرکت مجاز می باشد. همچنین براساس تبصره بند(ب) ماده(9) آیین نامه، فهرست محصولات باید مطابق بخشنامه شماره 60/135218 مورخ94/06/17 (تصویر پیوست) سه روز قبل از بارگذاری  بر روی سبد فروش به این دبیرخانه ارسال گردد.
3- شرایط اخذ مجوز شعب شرکت موضوع بند(6 ) ماده(7) آیین نامه، وفق بخشنامه شماره 60/155422 مورخ 94/07/14 بوده و حضور مسئولین شعب و نصب اینفوگراف بازاریابی شبکه ای، بنرهای آموزشی و آخرین اطلاعیه ها و بخشنامه های این دبیرخانه در محل شعب ضروری است. لذا با توجه به آمار پراکندگی بازاریابان در سطح استان ها به منظور جلوگیری از تشکیل جلسات در اماکن عمومی و منازل توصیه می گردد، شرکت ها نسبت به راه اندازی شعب برابر مقررات اقدام نمایند.
4- وفق بند(د) ماده(8 ) آیین نامه، تمامی وجوه کمیسیون بازاریابان می بایست به صورت ماهیانه حداکثر تا هفت روز اول کاری هر ماه  به  حساب بانکی آنان واریز و حداکثر ظرف مدت سه روز اطلاعات مربوط در ديتابيس شركت درج گردد.
5- براساس بند(ط) ماده(9) آیین نامه، درصورت فسخ قرارداد بازاریاب، شرکت باید کل مبلغ محصولات مرجوعی خریداری شده در دوازده ماه گذشته را که قابل فروش مجدد است منهای هزینه ارسال و باز پس فرستادن محصول و سود خرده فروشی تعلق گرفته از قیمت مصرف کننده و مالیات غیر استرداد را به بازاریاب بازگرداند. مطابق تبصره ذیل بند فوق، کسر کمیسیون پرداخت شده در ازای فروش کالای مرجوعی از بازاریابان سطوح بالاتر وی بلامانع است. لذا موضوع بازپس گیری کالا می بایست علاوه بر سایت شرکت در محل  کلیه شعب نیز اطلاع رسانی گردد.
6- وفق تبصره ماده (12) آیین نامه، اتصال دائم وب سایت شرکت به سامانه اصناف برای اخذ کد واحد بازاریابی در هنگام ثبت نام بازاریابان الزامی است و برابر ماده فوق شرکت موظف به صدور کارت شناسایی عکس دار ممهور به مهر شرکت مشتمل بر مشخصات هویتی و کد واحد بازاریابی برای  بازاریابان می باشد. لذا فعالیت بازاریابان بدون داشتن کد واحد و کارت شناسایی دارای اشکال می باشد.
7- به موجب ماده (13) آیین نامه، برگزاری دوره آموزشی برای بازاریابان شامل، اصول و مفاهیم بازاریابی شبکه ای با تمرکز بر معرفی محصولات رایگان بوده و تعیین شرط خرید حجم مشخصی از کالا برای ارائه آموزش تخلف محسوب می گردد. همچنین درصورت عدم وجود شعب، ارائه آموزش به صورت جزوات و یا فایلهای صوتی، تصویری به صورت الکترونیکی توسط شرکت ها الزامی است. درضمن کلیه جزوات آموزشی باید به این دبیرخانه ارسال گردد.
8- مطابق ماده (10)آیین نامه، مسئولیت نظارت بر دفاتر و شعب مستقیماً بر عهده شرکت می باشد و شرکت در قبال تخلف بازاریابان از جمله ایجاد دفاتر و شعب غیر قانونی، فروش اجباری، تبلیغات خلاف واقع، آموزش غیر اصولی به سبک هرمی، برگزاری جلسات درخارج از محل شعب  از قبیل  اردو تفریحی و عدم رعایت شئونات اداری در محل شعب و .... دارای مسئولیت حقوقی می باشد.
9- دریافت مجوز برگزاری همایش در شهرستان های کشور برابر بخشنامه 60/152790 مورخ94/07/12 حداقل هفت روز کاری قبل از همایش از این دبیرخانه الزامی بوده و محتویات همایش باید در قالب لوح فشرده به این دبیرخانه تسلیم گردد.
10- شرکت ها موظفند، برابر بند (ز) ماده(26) آیین نامه، رسیدگی به شکایات و نارضایتی را سیستماتیک نموده و ضمن تسلیم کدرهگیری به معترضین در اسرع وقت رسیدگی لازم را معمول نمایند.
11- به جهت جلوگیری از هرگونه بزرگ نمایی درآمد براساس ماده 10 آیین نامه، انتشار میزان کمیسیون و پاداش بازاریابان همچنین استفاده از نرم افزار محاسبه کمیسیون و پاداش بر روی سایت شرکت ها ممنوع می باشد. 





بخشنامه های مهم

ضوابط لازم جهت قرارگرفتن کالا در سبد فروش

 

فرآیند صدور مجوز برگزاری همایش

 

اخذ مجوز شعب و نمایندگی

سامانه استعلام پیامکی این امکان را دارد که با وارد نمودن اسم شرکت (به صورت فارسی یا انگلیسی) و ارسال پیامک به شماره 30006082 پاسخ استعلام را بلافاصله به تلفن همراه شما ارسال نماید











شماره های واحد بازرسی و نظارت بر بازاریابی شبکه ای جهت ارائه هر گونه نارضایتی و استعلام از وضعیت شرکت ها ، به قرار زیر میباشد









02126421196 - 02126421289









دریافت نظرات ، انتقادات و پیشنهادات از طریق پست الکترونیک:







 networkmarketing@mimt.gov.ir







شماره تماس دبیرخانه کمیته نظارت
مرکز اصناف و بازرگانان ایران
02188897851

02188897852

02188902179

صفحه اصلی  |  قوانین و مقررات  |  لینکهای مرتبط  |  تماس با ما  |  شرکتهای داری مجوز
کلیه حقوق سایت متعلق به مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران می باشد. استفاده از مطالب بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.
designed